Slik lager du gode webtekster

Det er både billig og enkelt å publisere en tekst på nettet, og kanskje nettopp derfor er det altfor mange simple tekster der ute. Men ved å følge tre rimelige retningslinjer vil du kunne unngå at dine tekster havner i billigkroken.

En god webtekst skal være FSA, hvilket i klartekst betyr:

1. Findable. Dette engelske uttrykket henger sammen med teorien om «the smell of information». Nettbrukere leser nemlig ikke tekster før de vet at teksten handler om det de er interessert i. For å avgjøre dette «lukter» de etter signaler i teksten, som oftest i form av konkrete nøkkelord.

Men nettet er stort, det er mange alternativer og brukerne er utålmodige. Som tekstforfatter har du derfor veldig kort tid på å fortelle brukeren hva teksten din handler om og hva den vil gi brukeren. Løsningen er å bruke de nøkkelordene som dine foretrukne brukere «lukter» etter. Gjør du det vil også søkemotorene kunne bidra til at du og de rette brukerne finner sammen.

2. Scannable. I tillegg til at du bør bruke nøkkelordene som brukerne leter etter må du sørge for å plassere dem der folk kan finne dem raskt. For at teksten din skal kunne skumleses raskt bør du dele den opp i flere deler med hver sine overskrifter. Overskrifter er perfekte for skumlesing.

Kulepunkter og uthevede sitater hjelper også, bare de ikke blir for mange eller lange. Talende illustrasjoner, bilder og bildetekster kan også hjelpe. I magasiner og ukeblader er de spesielt flinke til å gi leserne mange slike innganger til innholdet. Lær av dem!

3. Actionable. Ikke la teksten din bli en blindvei. Det er (forhåpentlig) et mål med teksten din, et mål som tjener både deg og brukeren. Teksten bør derfor peke brukeren videre på veien til å oppfylle dette tjenlige målet.

Det gjør du gjennom et såkalt «call to action», eller «tupp i rævva» på godt norsk. Et slikt tupp kan være alt fra en lenke med teksten «Kjøp nå!» til en «Liker dette»-knapp. Selv i nettaviser – der lesingen er et mål i seg selv – har man slike tydelige tupp til brukerne i form av lenker til relaterte artikler som også kan leses. Det verste nederlaget du kan lide som webtekstforfatter er at noen trykker på tilbake-knappen. Ikke la det skje!

LAST NED UTSKRIFTS- OG LAGRINGSVENNLIG VERSJON AV TIPSARKET «SLIK LAGER DU GODE WEBTEKSTER» (PDF)

Les mer:
Nettsider: Nina Furu | Christine Calvert

Bøker: Redigering for web | Fra Triggerord til hashtag | Webkommunikasjon | Skriv for nettet – kort og godt