Hvordan fange oppmerksomhet

fangoppmerksomheten

LinkedIn introduserte nylig en utvidet statusoppdatering som muliggjør video, bilder og presentasjoner i statusoppdateringene dine. Dette understreker den avgjørende betydningen av å skape appellerende visuelt innhold for å kunne fange oppmerksomheten i digitale flater.

Nettstatistikken fra andre sosiale nettverk har lenge vist at å inkludere visuelt innhold i oppdateringer og delte lenker øker sannsynligheten for at andre vil dele det videre.

I grunnen har det alltid vært slik at visuelt innhold spiller rollen som blikkfang, og opptrer i en symbiose med budskapet du bringer. I reklamebransjen er det mange eksempler på tette team av én tekstforfatter og én ad bak noen av de beste annonsene. Når vi skal på jobbintervju kler vi oss pent i tillegg til å forberede oss godt. Bøker og magasiner har rikt illustrerte omslag. Osv osv.

Å nøye seg med 140 tegn på Twitter gir sjelden optimal effekt. Men samtidig er det ressurskrevende å produsere godt visuelt innhold, noe som gjør at det utelates eller bare blir sånn halveis. Kanskje er det nettopp derfor godt visuelt innhold er så appellerende – fordi noen har lagt sjel og arbeidskraft i å skape det?