Kosmetisk design bortkastet – bruk ressursene på innhold

Et søkelys i mørket

Nye verktøy bidrar til at kosmetisk designarbeid i økende grad er fullstendig bortkastet. Men innholdet ditt står i søkelyset.

UPDATE 20.2.2012: Evernote Clearly er et nytt og interessant tilskudd til de nedenfor omtalte appene, som stripper en nettside for alt uvesentlig og lar deg kontrollere fontstørrelse/farge/bagrunn for maksimal lesekomfort. Har brukt den en liten stund og har allerede blitt en fan.

For en stund siden skrev New York Times om apper som lar brukerne dine lese innholdet ditt uten å bli forstyrret av all julepynten du (eller dine kjære annonsører) har lagt ut på nettstedet ditt:

The DVR rocked the world of television by letting viewers skip commercials and build their own home viewing schedules. Now a handful of Web services and applications are starting to do much the same thing to online publishers. (Andreas anm.: Instapaper, Read Later, Readability)

These tools make it easier for people to read Web articles how, when and where they want, often dispensing with carefully arranged layouts and advertisements of publishers.

Til denne listen kan vi gjerne tilføye RSS/Webfeeds, delingsfunksjoner på Facebook, Reddit, Stumbleupon og Twitter, samt e-postlesere som bare aksepterer ren tekst og ren tekst-nettlesere for svaksynte. Ingen av disse gir fem flate øre for din nøye utarbeidede, og visuelt banebrytende design. (Og hvorfor gjør DU?)

Ta vare på leserne
En stund tilbake skrev Mandy Brown på A List Apart om hvordan designere kan ta lesere mer på alvor. Hennes punkter er notabene, etter mitt skjønn:

  • Hjelp leseren inn i teksten
  • … og la deretter leseren være i fred

Fremveksten av de tidligere omtalte appene sender nemlig etter min mening et ganske tydelig signal fra brukere til nettstedutgivere: Slutt å plag meg med dilldall! Jeg vil lese!

Funksjonell design er dirty
Mandy Browns perspektiv på design er etter mitt skjønn også helt i tråd med Jakob Thyness’ foredrag på FutureofWebDesign i New York og Webforum 2011 om hvordan vi på weben trenger å skape synlige, tydelige forskjeller mellom innholdstyper for å fremheve funksjonalitet.

Dessverre er den rådende estetikken snarere fokusert på det estetisk appellerende enn det funksjonelt forklarende. Men funksjonell, såkalt “dirty design” hjelper brukeren til å finne frem og til å løse sine oppgaver raskt og friksjonsfritt.

I tilfellet lesing er det nettopp det de tidligere omtalte appene gjør: De skreller brutalt vekk alle distraksjonene og gir hovedinnholdet plass til å spille sin hovedrolle.

Innholdet er viktigst
I sin avsluttende presentasjon på Webforum 2011 kom Terri Adesina med følgende prediksjon:

The Next Big Thing is content. It always has been. It always will be.

Og hun tilføyde:

Your audience will want to access your content in a way that is convenient to them, not necessarily to you. Therefore, make sure your content is dressed to travel well – through a multitude of different screen sizes, browsers, apps and interfaces.

Du trenger en innholdsstrategi
En god leseropplevelse handler ikke bare om et funksjonelt design til ulike grensesnitt. For at noen skal ville lese, må teksten være interessant.

Og godt innhold er ikke noe man snyter ut av nesa mens man venter på trikken. Godt innhold krever både planleggings-, prioriterings- og gjennomføringsevne.

Igjen fra A List Apart kan vi lese et utdrag fra den siste boken til forlaget A Book Apart: The Elements of Content Strategy. Den ser ut til å være vel verdt en titt for en stakkar som er opptatt av å legge til rette for godt innhold. Ifølge forfatteren Erin Kissane er godt innhold:

  • relevant og konsistent
  • klart og tydelig
  • kortfattet og poengtert
  • oppdatert

Amen. Boken er bestilt. Noe sier meg at jeg trenger den. Jeg også.